strawberryLogostrawberryLogo
Medlemskap

Slik gjorde danske Mads og Mikkel verdenssuksess med herresmykker

Da verdensstjernen Jay-Z ønsket et helt spesielt smykke, var det danske Mads og Mikkel Kornerup som fikk oppdraget. Bak de eksklusive herresmykkene ligger det en viktig visjon for brødrene: – Å huske verdiene dine.

  • Som 19-åring var Mads Kornerup på reise i Brasil. Han fikk se edelstener for aller første gang, og ble helt frelst.

  • Fascinert. Fanget. Han klarte ikke å slippe tanken om å gjøre noe med disse skjønnhetene, som han selv sier, og den mentale prosessen startet. Og førte til smykkedesign som er kjent over store deler av verden.

  • – Jeg har aldri vært redd for å bruke smykker, og broren min Mads og jeg delte samme visjon. Vi tenkte at hvis vi liker å bruke smykker, så må det finnes menn som er på samme bølgelengde som oss, sier Mikkel.

  • En reise til Brasil var altså starten på det som i dag er Shamballa Jewels – smykkene som er blitt en hit blant personer som liker hverdagsluksus.

  • Brødrenes diamanter og stener er blitt sett på Hollywood-stjernen Leonardo DiCaprio, designer Karl Lagerfeld, kronprinsesse Mary av Danmark og ikke minst den nevnte artisten, gründeren og forretningsmannen Jay-Z.

Da Jay-Z ønsket noe spesielt

Det går selvsagt mange år med kreative prosesser og utvikling av businessen, fra 19 år gamle Mads i Brasil, til denne historien om da stjernen Jay-Z ba om et helt spesielt armbånd. Men vi hopper rett til det kule, det er faktisk snakk om en av de største rapperne gjennom tidene.

Shamballa Jewels ble født ut fra et ønske om å lage fine smykker som er mer enn bare edle materialer. Navnet Shamballa Jewels er inspirert av et mytisk rike i Himalaya, begynner Mads rolig.

De to brødrene fra København oser profesjonalitet og kulhet. Begge med hvitt skjegg, ringer på fingrene, armbånd og lange halskjeder. Likevel er de også ydmyke og balanserte.

– I 2001, helt i begynnelsen av Shamballa Jewels, fikk vi muligheten til å designe et armbånd for musikkikonet Jay-Z. Den gang var det mange kjendiser som begynte å praktisere yoga og meditasjon. Jay-Z var selv en del av denne bevegelsen og ba om et armbånd som skulle være mer meditativt enn de tradisjonelle smykkene fra rapverdenen, forteller Mads.

Det ble laget ett sett med gylne perler med rapperens personlige gravering, med hans logo og initialer, samt to diamanter på 0,5 karat. Dette ble starten på det som i dag er det ikoniske, flettede armbåndet kalt Shamballa®. Og dette ble også starten på reisen som har endt med dagens suksess for Mads og Mikkel.

Samarbeid med Villa Copenhagen

Nå har brødrene flaggskipbutikk i København. I tillegg har de satt sin signatur på interiøret på 5-stjerners hotellet Villa Copenhagen i København.

  • Spesialdesignet akkurat til deg

    Det å gjøre suksess med smykker bare for menn er egentlig ikke så overraskende som mange skulle tro.

  • Mikkel påpeker at menn har båret smykker som et vitnesbyrd om sin tro eller prestasjon i århundrer. Og så ble dette med tiden erstattet med dress og klokke.

  • – Vi tenkte, og gjør jo det fortsatt, at disse to tradisjonene kan kombineres.

  • For smykkene til de danske brødrene handler om nettopp tradisjon og historie. Et sted midt mellom gammel, østlig filosofi, og nordiske designtradisjoner. I tillegg til en svært eksklusiv twist:

  • – Smykkene tilpasses kundene, og det gir samlere en helt unik mulighet til å skape en personlig skatt som representerer verdiene og minnene som hver enkelt person ønsker å leve etter.

  • Deres kolleksjon har med tiden fått et spenn som også omfatter halskjeder, øredobber, ringer og mansjettknapper. Og nå både til menn og kvinner.

Visjonen bak smykkene

Selv har brødrene opptil flere armbånd på begge armene, noen klassiske og noen personlige. Hva de betyr, er privat, men uansett edelstener, gull eller diamanter, så er visjonen noe langt utover det luksuriøse og materialistiske.

– Vi har begge drevet med yoga i mange år, og vi har alltid vært nysgjerrig på hvordan folk har brukt tilbehør i århundrer, som bedekrans og meditasjon for å utforske sitt indre. Og dette er noe vi alle kan bli bedre på i dag - å stoppe opp, puste og finne balansen, sier Mikkel.

Det er nemlig akkurat dette brødrene ønsker at folk skal oppleve og huske på gjennom smykkene og symbolene de signaliserer.

– Denne visjonen har vært viktig for oss siden starten, og er enda mer relevant i dag, når folk leter etter noe luksuriøst utover materialisme:

– Det handler om å huske verdiene dine i livet.

Nyeste innlegg