Fullstendige medlemsvilkår
1. Medlemskap / Generelle vilkår
1.1. Disse medlemsvilkår gjelder for alle medlemmer fra og med 15. desember 2023 og erstatter fra samme tidspunkt alle tidligere gjeldende vilkår.
1.2. Medlemskapet tilbys av Nordic Choice Commercial Services AS (Strawberry), org. nr. 968 819 372. Medlemskap vilkårene utgjør en avtale mellom medlemmet og Strawberry.
1.3. Medlemskapet er personlig og kun tilgjengelig for personer over 18 år. Medlemskapet med sine fordeler, kan ikke benyttes av andre enn det enkelte medlem.
1.4. Medlemskapet bekreftes via sms og/eller e-post. Hvert medlem får et unikt medlemsnummer. Dette er synlig i innlogget tilstand på hjemmesiden eller appen.
1.5. Medlemmet er selv ansvarlig for å oppgi medlemsnummer på hotellene og hos partnere for å få bonus registrert og fordeler tildelt.
1.6. Strawberry forbeholder seg retten til, etter eget skjønn, å utestenge et medlem fra medlemsprogrammet og slette medlemmets opptjente poeng. Dette kan skje ved for eksempel misbruk av medlemskap, poeng eller ved handlinger i strid med gjeldende vilkår, eller ved kriminell, uetisk eller umoralsk handling eller ved respektløs eller uønsket oppførsel mot hotell, ansatte eller partnere. Opplistingen er ikke uttømmende.
1.7. Medlemmet har selv ansvar for å forhåndsinformere sin arbeidsgiver og få dennes eventuelt påkrevde samtykke når medlemmet forventer å tjene poeng basert på overnattinger som betales av medlemmets arbeidsgiver. Strawberry kan ikke under noen omstendigheter holdes ansvarlig hvis medlemmet ikke informerer og/eller ikke får arbeidsgivers samtykke på forhånd. Medlemmer anbefales på generelt grunnlag å få arbeidsgivers samtykke for bruk av poeng.
1.8. Dersom bonuspoeng som er opptjent i forbindelse med arbeid blir benyttet av medlemmet privat, kan bruken i visse jurisdiksjoner, som f.eks. i Sverige, Norge, Finland og Danmark, ha skattemessige konsekvenser. Medlemmet har selv plikt til å informere arbeidsgiver og/eller relevante myndigheter om dette og betale alle gjeldende skatter og avgifter som følger av bruken. Strawberry fraskriver seg ethvert ansvar for skatter eller skatteplikter som påhviler medlemmet i denne forbindelse.
1.9. Strawberry forbeholder seg retten til å avvikle medlemsprogrammet med seks måneders varsel til medlemmene. Slikt eventuelt varsel vil bli gitt pr. e-post, SMS eller ved oppslag på hjemmesiden.
1.10. I tilfelle av at medlemsprogrammet må avvikles grunnet forhold ved et lands lovgivning, en rettsavgjørelse eller grunnet forbud gitt av et lands myndigheter, er Strawberry ikke ansvarlige for det tap en slik avvikling eventuelt måtte innebære for det enkelte medlem. Strawberry vil, i den grad det er mulig, forsøke å gi det enkelte medlem en snarlig melding dersom forhold som er behandlet under dette punkt skulle inntreffe. Punkt 1.9 ovenfor gjelder ikke ved avvikling ifølge denne bestemmelsen.
1.11. Et medlem kan når som helst si opp sitt medlemskap. Oppsigelse skjer ved skriftlig henvendelse til kundeservice:
E-post: booking@strawberry.no Brev: Strawberry Kundeservice, Postboks 2454 Solli, NO-0201 Oslo
Oppsigelsen får virkning umiddelbart fra den dato kundeservice mottar oppsigelsen.
1.12. En oppsigelse av medlemskapet, uansett årsak, innebærer at medlemmet ikke lenger kan benytte opptjente bonuspoeng, jf. kravet om aktivt medlemskap ved bruk av bonuspoeng, se avsnitt 5.1.
1.13. Strawberry står fritt til ensidig å endre medlemsvilkårene uten ytterligere varsel til det enkelte medlem. Slike endringer får, med mindre noe annet fremgår, virkning 14 dager etter at endringen er publisert på hjemmesiden. Medlemmet er selv ansvarlig for å holde seg oppdatert med hensyn til eventuelle endringer av vilkårene
1.14. Strawberry vil, i de tilfeller endringer i medlemsvilkårene etter gjeldende lovgivning krever medlemmets samtykke eller aksept, be medlemmene samtykke eller akseptere. For de medlemmer som ikke ønsker å samtykke til, eller akseptere nye vilkår, forbeholder Strawberry seg adgangen til å avslutte medlemskapet. Medlemmet står fritt til å si opp avtalen om medlemskap for det tilfellet at medlemmet ikke ønsker å være bundet av endrede vilkår.
2. Medlemskommunikasjon, samtykke og behandling av personopplysninger
2.1. Strawberry vil behandle de personopplysninger som er nødvendig for at de og partnere skal kunne oppfylle avtalen med medlem om leveranse av medlemskapets innhold. Informasjonen om medlemmet vil også brukes til å sende informasjon om medlemskapet. For nærmere informasjon om behandling av personopplysninger, herunder medlems krav på innsyn, retting og sletting, viser til Personvernerklæringen.
2.2. Ved innmelding i medlemskapet vil medlemmet bli bedt om samtykke til å motta informasjon og tilbud fra Strawberry om selskapet og deltakende partneres produkter. Medlemmet må samtykke til e-post, telefon, SMS og andre digitale kanaler for å kunne melde seg inn, deretter kan samtykke når som helst endres.
2.3. Medlemmer som har gitt samtykke kan, basert på tidligere kjøp samt opplysninger medlemmet har oppgitt, motta informasjon og tilbud fra Strawberry eller deltakende partnere. Dermed kan medlemskapet gi en bedre tjeneste til medlem som gir slikt samtykke, ved at denne vil få tilpasset informasjon.
2.4. Medlemmenes samtykke er frivillig og hele eller deler av samtykket kan når som helst trekkes tilbake. Samtykker kan enkelt administreres ved å logge på app eller hjemmesiden. Alternativt kan medlemmet kontakte kundeservice.
3. Bonuspoeng
3.1. Bonuspoengene er gyldige i 3 år (36 mnd.) fra den måned de ble opptjent. Etter denne tiden vil bonuspoengene automatisk bortfalle, og vil følgelig ikke kunne brukes. Ved bonusuttak brukes de eldste, gyldige bonuspoengene først.
3.2. Opptjente bonuspoeng er personlige og kan ikke kobles sammen med andre medlemmers bonuspoeng og heller ikke omsettes i kontanter.
3.3. Det er medlemmets egen omsetning som danner grunnlag for bonuspoeng. Dette betyr at medlemmet vil kunne tjene bonuspoeng for sitt eget hotellopphold, uansett hvem som betaler for overnattingen. Et medlem vil aldri kunne få bonuspoeng for en annen persons eller et annet medlems omsetning. Dog gis det bonuspoeng, men ikke kvalifiserende netter, hvis medlemmet i forbindelse med sitt opphold, leier ekstra rom til familiemedlemmer fra samme husholdning.
3.4. Fordelsbonus, som doble bonuspoeng og ekstra bonus, gis ut fra grunnbeløpet (bonuspoeng som gis ved overnatting).
3.5. Strawberry har rett til å slette feilaktig posterte/opptjente poeng innen seks måneder, uten varsel.
4. Opptjening av bonuspoeng
4.1. Det gis ett bonuspoeng pr. betalte krone (lokal valuta), eller 10 poeng per euro, for losji inkl. frokost samt for evt. ekstraseng ved opphold på hoteller i Strawberry i Norden og Baltikum. Ved pakketilbud, spesialpriser m.m. gjelder egne bonuspoengberegninger.
4.2. Overnatting på Choice Hotels utenfor Norden og Baltikum gir 750 bonuspoeng pr. natt. Det forutsetter at medlemmet selv sender inn en kvitteringskopi fra det aktuelle hotellet til Strawberry's kundeservice for registrering.
4.3. Overnatting i forbindelse med pakkepriser (konferansepakker, spapakker, hel- og halvpensjon m.m.) der losjidelen ikke er en egen identifiserbar del av en totalpris gir 1000 bonuspoeng pr. natt.
4.4. Overnatting i forbindelse med rabatterte spesialpriser som for eksempel, men ikke begrenset til, bussgrupper o.l. gir 500 bonuspoeng pr. natt. Visse unntak gjelder.
4.5. Overnatting som er bestilt gjennom nettbaserte reisebyråer inkludert, men ikke begrenset til, Expedia.com, Hotels.com, Booking.com, Orbitz.com, CheapTickets.com, Priceline.com o.l. gir 500 bonuspoeng pr. ophold.
4.6. Det gis ikke bonuspoeng for hotellopphold for:
- Overnatting som betales med bonuspoeng (bonusovernatting).
- Benyttelse av gavekort utstedt for et spesifikt produkt (uten angitt verdi).
- Bookede men ikke utnyttede hotellnetter, det vil si no-show.
- Betaling for evenementer (bryllup/middager etc), men det enkelte medlem vil kunne få bonus begrenset til og beregnet ut i fra egen overnatting.
- Overnatting ved “crewpriser” (crew er mannskap, besetning på fly, tog eller båt; arbeidsgjeng).
- Fri overnatting, “Complimentary”-rom.
4.7. Det er ikke mulig å kombinere inntjening av partnerpoeng og Strawberry-poeng ved overnatting.
4.8. Ved booking hvor flere medlemmer deler rom, er det gjesten som er hovedgjesten for bookingen som mottar eventuelle poeng for bookingen.
4.9. Et medlem kan etterregistrere bonuspoeng opptil seks måneder etter dato for oppholdet ved å ved å fylle ut skjema på hjemmesiden. Etterregistrering av poeng er kun mulig for opphold fra og med den datoen medlemskapet trådte i kraft.
5. Uttak av bonuspoeng
5.1. Uttak av bonuspoeng forutsetter aktivt medlemskap og tilstrekkelig antall gyldige bonuspoeng. Bonusovernatting kan finne sted etter at poengene har gått ut (opptil 11,5 måneder etter), men må bookes før bonuspoengene forfaller. For avbestilling innen ordinær avbookingsfrist kan man få tilbakeført de benyttede bonuspoengene, forutsatt at poengene ikke har forfalt.
5.2. Et bestemt antall standardrom per hotell per natt er avsatt for bonusuttak. På visse hotell kan det i tillegg finnes et antall rom av andre romstyper avsatt for bonusuttag. Booking av bonusnatt forutsetter ledig kapasitet avsatt for bonusuttak, selv om alle bonusrom er booket kan det finnes ledige rom i andre prisklasser.
5.3. Gavekort, har maksimalt 12 måneders gyldighet og gjelder kun for hoteller innen Strawberry. Gyldigheten på gavekortet er begrenset til gyldighetsdatoen for første bonuspoeng at forfalle. Gavekortet stilles ut med verdi i beløp. Gavekortet kan ikke forlenges eller føres tilbake som bonuspoeng.
5.3.1. Be my guest utstilt i poengverdi kan ikke deles opp på flere opphold, må dekke hele kostnaden for rommet og kan ikke brukes kombinert med annen betalingsmåte som delbetaling av rom. Disse gavekort finnes ikke lenger til salgs.
5.4. I sammenheng med bonusovernatting kan også ekstraseng/barneseng bookes med poeng, dette forutsetter at rommet har kapasitet for dette og at hotellet har tilgjengelighet. Bonusprisen for dette varierer mellom hotellene. Kontakt hotellet for å betale ekstraseng/barneseng med penger i sammenheng med en bonusbooking.
5.5. Følgende gjelder for bonusuttak. Unntak kan forekomme i forbindelse med visse perioder og kampanjer.
Bonusrom hos Strawberry En bonusovernatting gjelder for to personer inkl frokost. Aktuelle bonuspriser og tilgjengelighet på respektive hoteller vises på hjemmesiden når man er innlogget.
Det finnes 6 kategorier for uttak av bonuspoeng for standard rom:
- Kategori 1 - 10 000 poeng per natt
- Kategori 2 - 15 000 poeng per natt
- Kategori 3 - 20 000 poeng per natt
- Kategori 4 - 25 000 poeng per natt
- Kategori 5 - 30 000 poeng per natt
- Kategori 6 - 40 000 poeng per natt
Strawberry forbeholder seg retten til å når som helst endre kategorioppdelingen.
Uttak hos partnere
Medlemmet kan alltid se oppdatert informasjon om partnere, aktuelle tilbud og muligheter for uttak hos dem på nettsiden.
6. Medlemsperiode, nivå og kvalifiserende netter
6.1. Medlemskapet har fire medlemsnivåer: BLUE, SILVER, GOLD og PLATINUM. Medlemsnivået bestemmes av hvor mange kvalifiserende netter, eller antall poeng medlemmet tjener i løpet av sin medlemsperiode. Grensen som først oppnås av poeng eller netter gir kvalifisering til høyere nivå.
6.2. En medlemsperiode omfatter tolv måneder regnet fra den første måneden medlemmet ble registrert som medlem.
6.3. En kvalifiserende natt er lik én natt som er med og kvalifiserer til høyere medlemsnivå.
6.4. Det beregnes ikke kvalifiserende netter for:
- Overnatting som betales med bonuspoeng (bonusnatt).
- Benyttelse av gavekort utstedt for et spesifikt produkt (uten angitt verdi).
- Bookede men ikke utnyttede hotellnetter, det vil si no-show.
- Overnatting ved “crewpriser” (crew er mannskap, besetning på fly, tog eller båt; arbeidsgjeng).
- "Complimentary"-rom (frinetter).
- Overnatting på Choice-hotell utenfor Norden og Baltikum.
- Hotellbesøk på Strawberry som bookes gjennom nettbaserte reisebyråer (OTAs).
6.5. Overnatting i sammenheng med rabatterte spesialpriser gir 0,5 kvalifiserende natt.
6.6. Kvalifisering til et høyere medlemsnivå skjer hver medlemsperiode etter følgende bestemmelser:
- SILVER – 5 kvalifiserende netter eller 15 000 opptjente bonuspoeng
- GOLD – 30 kvalifiserende netter eller 50 000 opptjente bonuspoeng
- PLATINUM – 60 kvalifiserende netter eller 100 000 bonuspoeng
- LIFETIME GOLD - 500 000 opptjente bonuspoeng siden medlemskapets start
- LIFETIME PLATINUM - 1 000 000 bonuspoeng siden medlemskapets start
6.7. I medlemsperioden har et medlem mulighet til å kvalifisere seg til SILVER, GOLD eller PLATINUM. For BLUE gjelder ingen kvalifikasjonsbestemmelser. Oppnår medlemmet et høyere medlemsnivå, videreføres dette nivået direkte inn i inneværende periode og medlemmet beholder dette nivået i hele den neste medlemsperioden (nye 12 måneder). Beregningen av kvalifiserende netter og poeng nullstilles når en medlemsperiode er slutt. Dette berører ikke opptjente bonuspoeng for uttak.
6.8. Kvalifisering til LIFETIME beregnes på bakgrunn av den totale medlemstiden, ikke per medlemsperiode. Om medlemmet oppnår LIFETIME beholder medlemmet dette så lenge medlemskapet ikke avsluttes. Medlemmer som har oppnådd LIFETIME GOLD har i løpet av en medlemsperiode fortsatt mulighet til å oppnå PLATINUM, eller i fremtiden å oppnå LIFETIME PLATINUM i tråd med gjeldende regler.
7. Medlemsfordeler
7.1. De enkelte medlemsnivåer er tilordnet ulike medlemsfordeler, jo høyere nivå, desto flere fordeler.
7.2. Medlemsfordeler tilordnet det enkelte medlemsnivå gjelder slik at disse til enhver tid fremgår i disse medlemsvilkår.
7.3. Følgende medlemsfordeler gjelder ikke på Comfort Hotel Xpress, de gjelder heller ikke på de leiligheter som finns på Comfort Hotel Solna: gratis mineralvann, oppgradering ved ankomst, garantert romoppgradering. På Sommerro gjelder ikke fordeler om oppgradering.
7.4. Ingen medlemsfordeler gis ved hotellopphold som bestilles gjennom nettbaserte reisebyråer (Online Travel Agency, se punkt 4.5).
7.5. Ved booking hvor flere medlemmer deler rom, er det gjesten som er hovedgjest for bookingen som mottar eventuelle fordeler i henhold til sitt medlemsnivå.
7.6. Fordeler som leveres under et opphold leveres enligt det nivå medlemmet har ved innsjekk.
7.7. Fordeler tilknyttet BLUE
7.7.1. Opptjening av bonuspoeng og kvalifiserende netter i tråd med herværende vilkår.
7.7.2. Medlemspris med rabatt på rom- og frokostpris ved booking via websiden, appen, direkte til hotellet eller kundeservice. Dette kan ikke kombineres med andre rabatter. For å få denne rabatten må medlemmet være innlogget. For ikke-medlem må medlemskap tegnes i sammenheng med booking eller ved check-in for at bookingen skal kunne gjennomføres.
7.7.3. Ved overnatting på Clarion Hotel®, Quality Hotel™ og de fleste av våre frittstående hotell, får medlemmet en restaurantkupong til en verdi av 35 kr eller 4 EUR/natt. Kupongen finnes i appen og kan løses inn mot mat eller drikke i hotellrestauranten/baren (ikke sprit eller tobakk). For å bruke kupongen på alkohol, kreves det at mat kjøpes samtidig. På Quality Hotel™ kan kupongen også brukes på et utvalg av mat og drikke fra Petite X. Kupongen er datomerket, og gjelder kun ved angitt dato. De kan ikke akkumuleres eller veksles inn i kontanter, og det tilbys ikke veksel. På Comfort Hotel® og Collection-hotellene som er under Clarion Hotel® og på de hotel der restauranten på hotellet er operert av ekstern part gis det ikke restaurantkupong.
7.7.4. Gratis kaffe/te for medlemmer, én kopp pr. dag med et påfyll, gjelder vanlig brygget kaffe/te dersom det er å kjøpe (baristakaffe er ekskludert). Kan ikke kombineres med andre rabatter og tilbud.
7.7.5. Gode tilbud, fordeler og/eller rabatter hos partnere. Mer informasjon finnes på nettsiden.
7.7.6. Red carpet - en mulighet til å velge å motta markedsføring og informasjon fra Strawberry og partners i forbindelse med arrangement og aktiviteter.
7.8. Fordeler tilknyttet SILVER
7.8.1. Alle fordeler tilknyttet BLUE gjelder.
7.8.2. Forlenget avbookingsfrist frem til kl. 21.00 på ankomstdagen. Denne fordelen gjelder ikke ved pakketilbud/gruppe, forskuddsbetalt booking eller booking via nettbasert reisebyrå inkludert, men ikke begrenset til, Expedia.com, Hotels.com, Booking.com, Orbitz.com, CheapTickets.com, Priceline.com osv.
7.8.3. Restaurantkupong til en verdi av 75 kr eller 8 EUR, for øvrig gjelder vilkår jf. 7.7.3.
7.8.4. 10 % ekstra fordelsbonus beregnet på grunnbeløpet.
7.8.5. Mulighet til kostnadsfri utsjekk frem til kl. 16.00. Må avtales med resepsjonen senest dagen før avreise.
7.9. Fordeler tilknyttet GOLD
7.9.1. Alle fordeler for BLUE og SILVER.
7.9.2. En flaske gratis mineralvann eller brus per natt fra minibaren. Dersom det ikke finnes minibar kan medlemmet få flasken i resepsjonen.
7.9.3. Garantert rom på destinasjonen ved booking senest 48 timer før ankomst via kundeservice og til full pris (unntak gjelder ved visse perioder og destinasjoner). Fordelen betinger at medlemmet kontakter kundeservice innen åpningstid for å kunne gjennomføre og bekrefte bookingen innen tidsrammen. Fordelen kan ikke kombineres med avtalepris og andre rabatter. Fordeler som f.eks. oppgradering, tidlig innsjekk samt sen utsjekk er ikke garantert ved denne typen booking.
7.9.4. Mulighet til kostnadsfri tidlig innsjekking dersom hotellet har tilgjengelige rom.
7.9.5. Restaurantkupong til en verdi av 125 kr eller 13 EUR, øvrig gjelder vilkår jf. 7.7.3.
7.9.6. Mulighet til kostnadsfri utsjekk frem til kl. 18.00. Må avtales med resepsjonen senest dagen før avreise.
7.9.7. Mulighet til kostnadsfri oppgradering ved ankomst. Mulighet avgjøres ved ankomst.
7.9.8. 20 % ekstra fordelsbonus beregnet på grunnbeløpet.
7.9.9. Medlemmet tilbys 2 for prisen av 1 på inngang til spa i Strawberry. Fordelen gjelder dersom det er kapasitet, og må oppgis ved bestilling i de tilfeller hvor forhåndsbestilling er mulig.
7.10. Fordeler tilknyttet PLATINUM
7.10.1. Et PLATINUM-medlem får alle fordeler som gjelder for BLUE-, SILVER- og GOLD-nivået.
7.10.2. Restaurantkupong til en verdi av 125 kr eller 13 EUR, for øvrig gjelder vilkår jf. 7.7.3.
7.10.3. Garantert rom på destinasjonen hvis du booker senest 24 timer før ankomst via kundeservice og til full pris (unntak gjelder ved visse perioder og destinasjoner). Øvrig gjelder vilkår jf. 7.9.3.
7.10.4. Garantert oppgradering av romkategori ett nivå om hotellet har rom av neste kategori tilgjengelig når bookingen registreres (suiter er unntatt).
7.10.5. Garantert sen utsjekk frem til kl. 18.00. Må avtales med resepsjonen senest dagen før avreise.
7.10.6. Har hotellet ledige standard dobbeltrom ved booking garanteres det at PLATINUM medlem kan benytte bonuspoeng. Dette gjelder bare for medlemmets egen bestilling og kan ikke benyttes av andre.Unntak kan forekomme visse datoer. Gjelder ikke ved bruk av 24-/48- timers-garantien og ikke i kombinasjon med fordeler om oppgradering.
7.10.7. Gratis trening på våre hoteller med eget treningsrom, også når medlemmet ikke bor på hotellet. Vis ditt PLATINUM-kort eller oppgi medlemsnummer i resepsjonen for å få tilgang til treningsrommet. Det er ikke alle hoteller som tilbyr garderobe og dusjmuligheter i forbindelse med trening. Fordelen er ikke inkludert ved de treningsstudioene som tilbyr abonnement/eget medlemskap for å trene.
7.10.8. 30 % ekstra fordelsbonus beregnet på grunnbeløpet.
8. Strawberry Mastercard
8.1. Om medlem søker om og får bevilget et Strawberry Mastercard vil medlemsnummeret stå på kortet.
8.2. For Strawberry Mastercard gjelder egne regler og vilkår. Disse vilkårene sendes sammen med medlemmets første Strawberry Mastercard. Informasjon om regler og fordeler knyttet til Mastercard, samt link til oppdaterte vilkår vil til enhver tid publiseres på Strawberry nettsider.
9. Nordic Choice Commercial Services og medlemmets ansvar
9.1. Nordic Choice Commercial Services AS (Strawberry) er bare erstatningsansvarlig overfor ditt økonomiske tap i forbindelse med ditt medlemskap dersom Strawberry har utvist uaktsomhet og dette er årsaken til medlemmets tap.
9.2. Strawberry vil etter alminnelige rettsregler kunne holde deg erstatningsansvarlig for bruk av medlemskap eller medlemskort i strid med disse vilkårene.
10. Overdragelse av din avtale om medlemskap
10.1. Strawberry har rett til å overføre din avtale om medlemskap til et annet selskap som skal drive medlemsklubben videre.
11. Lovvalg
11.1. Ved eventuelle tvister vedrørende herværende medlemsvilkår gjelder norsk rett.